Midterms en bijkomen in het paradijs: Cuba - Reisverslag uit Montréal, Canada van Brian Broeders - WaarBenJij.nu Midterms en bijkomen in het paradijs: Cuba - Reisverslag uit Montréal, Canada van Brian Broeders - WaarBenJij.nu

Midterms en bijkomen in het paradijs: Cuba

Door: Brian

Blijf op de hoogte en volg Brian

04 November 2010 | Canada, Montréal

Midterms en bijkomen in de Cariben: CUBA!
Beste vrienden en vriendinnen,
Sorry voor het lange wachten op dit verslag, maar ik heb het ontzettend druk gehad. Ten eerste stonden de midterms voor de deur na New York. Aangezien ik niet zoveel tijd als normaal in de studie had gestoken, wat logisch is tijdens een exchange, was het tijd voor een inhaalrace. Na een paar dagen full-time gestudeerd te hebben, was ik klaar voor de 3 midterms die tussen de 35 tot 40% van mijn eindpunt bepalen. De midterms zijn alle drie goed verlopen en ik heb voor Futures and Options mijn punt al binnen: een 8.8. Het had slechter gekund. Dus daar was ik zeer blij mee. Hopelijk een A, maar dat hangt er vanaf hoe de rest het gemaakt heeft. Even afwachten nog. Op de vrijdag na mijn eerste midterm was het tijd voor wat afleiding: de NBA wedstrijd tussen de Toronto Raptors en NY knicks in het Bell stadion. In dit indoor stadion spelen normaal ook de Montreal Canadians en het biedt plaats aan 25.000. Hier moest ik tijdens mijn exchange in Montreal zeker een bezoek aan gebracht hebben. Het stadion was zeer indrukwekkend en het was ook vooral leuk om de fans van beide clubs te zien. Basketbal leeft hier heel erg. Tijdens de warming-up begon het spektakel. Wat een tricks. Ik had geen flauw idee dat er zoveel basketbal trucs waren en de ene dunk was nog mooier dan de andere. Het publiek ging al helemaal los. De wedstrijd was zeer leuk om naar te kijken en uiteindelijk trokken de Raptors aan het langste eind 102-97. Wat ook super was dat er tijdens elke time-out en pauze een soort van show plaatsvond door de cheerleaders, mensen uit het publiek en de mascotte van de Raptors en dan praat ik niet over een penalty nemen tijdens de rust van een voetbalwedstrijd. Na de wedstrijd zijn we niet al te lang blijven plakken aangezien ik op zaterdag mijn tweede midterm had. Maandag na mijn laatste midterm was het tijd om me te haasten met nog zoveel dingen te doen. Ik was klaar om half 5, daarna snel naar de winkel, gekookt en nog wat andere nodige huishoudelijke klusjes gedaan. Tot slot ook nog een onverwachte reis geboekt en niet de minste denk ik zo: Las Vegas. Eindelijk de kans om mijn poker skills aan het internationale publiek te laten zien. Ik vertrek hier om 26 november en we blijven tot 30 november aan de andere kant van Amerika met 4 jongens. Ik zie hier enkele overeenkomsten met the Hangover. We verblijven in het Luxor Hotel om nog maar eens lekker luxe in Egyptische stijl te doen na al die hostels, wat wel past bij de Las Vegas stijl. Dit hotel is het googlen wel waard denk ik zo. ’s Avonds nog snel mijn koffer ingepakt en een taxi besteld om helemaal klaar te zijn om de volgende morgen naar Cuba te vertrekken. Het voelde wel een beetje raar, normaal zou ik maanden uitkijken naar zo een vakantie en nu heb ik er bijna nog geen seconde aangedacht, omdat ik gewoonweg de tijd daarvoor niet had. De taxi was op tijd en alles leek soepeltjes te verlopen. Helaas, bleek dit echter schijn. Nadat de taxichauffeur onze koffers in de achterbak had gelegd en ik de auto wou instappen, was deze dicht. En tot onze grote schrik de deur van de chauffeur ook. Oeps, koffers in de achterbak en de chauffeur had zichzelf buitengesloten aangezien sleutels nog in de auto waren. Reservesleutels waren helaas geen optie aangezien de goede man deze anderhalf uur van Montreal had liggen. Stressen. Na de nodige telefoontjes en nutteloze pogingen met kleerhangers etc had de chauffeur na 45 minuten eindelijk iemand gevonden die de auto kon openbreken. Dit bedrijf zou in 15 minuten arriveren. Ondertussen had ik al mijn andere koffer ingepakt, maar deze was meer bevoorraad met winterkleren dan met zomerkleren. Gelukkig kwam er na 15 minuten eindelijk iemand opdagen en deze brak de auto binnen 2 minuten open. Met een grote vertraging richting het vliegveld gereden en uiteindelijk toch nog op tijd voor onze vlucht. Het relaxte begin van een heerlijke vakantie. Voor de rest is de vlucht prima verlopen. Toen de douane zag dat ik uit Nederland kwam, mocht ik toch even mee naar een speciaal kamertje voor een drugscontrole. Waar serieus alles grondig gecheckt werd, geen sok of boxershort die hier aan ontkwam. Verder geen problemen. Het beloofde vakantieland was bereikt. De eerste indruk was veelbelovend, schitterende natuur en een relaxte atmosfeer. Het verschil in temperatuur was wel even wennen: +30 graden in Cuba tegenover 7 graden in Montreal die dag. Eenmaal aangekomen bij het hotel viel dit reuze mee. We hadden een zo goedkoop mogelijk hotel geboekt en dit bleek uiteindelijk toch nog 4 sterren hotel te zijn, wat er tip top uitzag. Op onze kamer stond de eerste fles Cubaanse rum al voor ons klaar. Dat smaakte naar meer. Vanuit het balkon hadden we een schitterend uitzicht op het strand en de zee. Dit zag er zo aantrekkelijk uit dat we 5 minuten later al in het water lagen. Deze situatie kan wel beschreven worden als het goede leven. Het eten in het hotel was ook zeer goed. Hier kon ik makkelijk 7 dagen eten zonder af te vallen. Na het diner en de avondshow zijn we aan onze salsa pasjes gaan werken om vervolgens de nacht te eindigen met een frisse duik in de zee. Dit moet een van de mooiste momenten uit mijn leven zijn. Zwemmen in een azuurblauwe zee met het licht van de volle maan om 2 uur ’s nachts. Geen zorgen aan mijn kop. De dinsdag waren we met 28 exchange studenten gevlogen, de woensdag zouden 10 exchange studenten arriveren en de donderdag zouden de laatste 5 arriveren. Uiteindelijk waren we dus met 43 studenten. We hadden een fantastische groep. Op woensdag zijn we Varadero gaan verkennen en zijn we paar marktjes afgegaan. Verder lekker op het strand en het zwembad gelegen, sportactiviteiten gedaan. ’s Avonds zijn we samen met de nieuwe groep naar La Rumba gegaan, een zeer grote en drukbezochte nachtclub. De avond is hier voorbij gevlogen en het Cubaanse feesten was werkelijk uniek om mee te maken. Bij aankomst in het hotel de traditie voortgezet en lekker afgekoeld in de zee. Dag erna was weer een chill dagje en ’s avonds na wat drankspelletjes op tijd naar bed gegaan, aangezien we de dag daarna naar Havana gingen. De hoofdstad van Cuba (ongeveer 2 uur rijden van Varadero). De thuishaven van de Cubaanse sigaren en rum. Havana is een must voor elke cultuurliefhebber. Alleen daar komen was een probleem aangezien de lokale bus vrij laat vertrok en taxi’s vrij duur waren voor een twee uur durende rit. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in een illegale taxi die we hele dag tot onze beschikking hadden. Een “auto” die aangeduwd moest worden, elk uur nieuwe olie nodig had, enkele ramen misten, grote bars had in de voorruit, schakelen voor meer gekraak zorgden dan de bedoeling kan zijn. Cuba op zijn best. Doordat het een illegale taxi was, konden we helaas we niet over de hoofdweg rijden, waardoor we alle lokale dorpen van Cuba gezien hebben en 3 uur over de rit hebben gedaan. Ook weer een aparte situatie, maar uiteindelijk zijn we aangekomen in Havana en ook weer veilig teruggekomen bij ons hotel. In Havana hebben we de andere studenten weer ontmoet en die hadden soortgelijke ritten achter de rug. Havana zelf was super. Vooral veel mooie gebouwen en cultuur gezien. Vrijdag weer gewerkt aan mijn bruine huidje en ’s avonds naar een outdoor club gegaan. De zondag gebruikt om bij te komen. Maandag hadden we een excursie geboekt. Een dag op een catamaran inclusief met zwemmen met dolfijnen, snorkelen en bezoek aan klein prachtig eilandje. Hele dag lekker zonnen op het dek met drankje in de hand. De ervaring met de dolfijnen was onvergetelijk. Het gevoel om deze aan te raken is zeer speciaal. Dit wil ik zeker nog een keer herhalen. Tijdens het snorkelen heb ik zeer genoten van het onderwater leven. Zoveel verschillenden soorten vissen gezien. Voor het eiland wat we bezocht hebben en de rest van de dag doorgebracht hebben, heb ik geen woorden voor. Zo mooi. Het strand was nog mooier dan in Varadero, mooier dan elke ansichtkaart die ik gezien heb. Het zand was zo wit en voelde zeer aangenaam aan. Deze dag zal nooit meer uit mijn geheugen verdwijnen. ’s Avonds was de afsluiter van de vakantie en tot ons geluk hadden we daar een mooie locatie voor gevonden: een nachtclub in de grotten. Ook weer een prachtig plaatje en unieke ervaring. Dinsdag moesten we helaas weer de koffers inpakken en stond de lange terugreis op het programma en een zwaar hoofd helpt daar niet echt aan mee. Vandaag ben ik meteen weer aan de slag gegaan met studeren, morgen heb ik een quiz voor Futures and Options. Tijd vliegt voorbij. Aftellen is helaas al begonnen. Toen ik gisteren lande in Montreal voelde het alsof het de dag van gisteren was dat ik hier voor het eerst aankwam. Ik heb helaas tot nu toe maar een paar foto’s van Cuba, dus ben beetje afhankelijk wanneer andere mensen foto’s op facebook posten. Maar geloof me de beste foto’s moeten nog komen. Ik heb wel al de foto’s van de NBA match. Zaterdag staat de hoofdstad van Canada op het reisschema en de donderdag daarna Boston. Druk, druk druk dus. Veel plezier met het lezen en tot het volgende verslag, wat ik waarschijnlijk na Ottawa en Boston schrijf. Groetjes!

  • 05 November 2010 - 07:25

    Mam:

    Hoi lieverd, Waar zal ik eens mee beginnen... Goed van je om toch nog zo`n mooi cijfer te halen.We zijn trots op je.En dat jij je niet op een vakantie kan voorbereiden(in gedachte) dat vind ik niet raar! Met lezen denk ik iedere keer, hoe krijg je het verwerkt en wat maak je veel mee. Jullie hebben wel iets met taxi`s, tjonge tjonge wat een gedoe! En die douane, dat had ik gelezen, zodoende mijn zorgen. Maar die dolfijnen, wat geweldig!! Dit wil ik ook nog eens, ooit! Dit is echt een droomvakantie en jij bent er geweest, bofkont..Wat een beleving, illigaal rijden. Pap zou zeggen; dan zie je wel eens wat!
    En die auto`s, echt oud,en die mega sigaren,heel bijzonder. En die stranden....Dit kon mij ook wel bevallen. Ik hoop dat je het straks toch nog een beetje leuk in Nederland zult vinden, maar het zal wennen zijn en rustig. Maar zover is het nog niet en geniet maar nog van de andere "uitstapjes" Veel liefs, en dikke kus, paps en mams xxx En een pootje van Je-taime.

  • 05 November 2010 - 08:39

    Lieke:

    He schat, die foto's van Cuba zijn inderdaad net als vakantiefoto's uit een folder. Lijkt me ook echt een schitterend land! Wie droomt daar nou niet van? Je hebt het druk met die uitstapjes, maar ik had hetzelfde gedaan als ik jou was. Geniet er nog maar van. Over 6 weken ben ik bij je, hoop dat je daar ook een beetje naar uit kijkt. Ik in ieder geval wel. X hou van jou

  • 05 November 2010 - 11:08

    Jolanda:

    hé Brian, super die rei8s naar Cuba. Zwemmen met dolfijnen lijkt me ook te gek en dan zeker met zo'n temperatuurtje.Je zegt dat t grote aftellen is begonnen maar met 56 daegen kun je nog heel wat beleven, zeker met nog war reisjes in t verschiet. Geniet er maar van!!! groetjes van de houbies

  • 05 November 2010 - 11:08

    Jolanda:

    p.s Sorry voor de tikfouten.

  • 05 November 2010 - 14:29

    Karin Broeders:

    Hallo Brian,

    Het is voor jou genieten, maar voor de thuisblijvers ook. We kijken al naar uit naar je reisverslagen. Ik wist van je ouders dat je in Cuba was en was heel benieuwd. Wat een mooie tijd voor jou en daarbij niet vergeten te studeren vind ik echt knap. Geniet er nog van,
    heel veel liefs Karin

  • 06 November 2010 - 09:23

    Ome Toon:

    Ik heb je reisverslag gelezen bij het ontbijt. Daarna kapotmoe...
    Cuba Libre !!!

  • 07 November 2010 - 18:19

    Pap:

    Hoi Brian, Helemaal te gek wat jij meemaakt! Dit zou ik ook willen.En met die illegale taxi`s, voor je het weet ben je daar de sigaar. Ammuseer je nog! Nu gaat het snel! Pas op je zelf. groetjes, pap

  • 08 November 2010 - 11:49

    Rini:

    Hoi Brian,
    T is wel een hele belevenis om je verhaal te lezen, poeh...ik moet ff bijkomen.....wat is het studentenleven toch zwaar! En wat een stress met die taxi naar het vliegtuig....maar ja, de rest maakt dan wel weer veel goed. Zo'n bountystrand zie ik wel zitten, jammer genoeg is het zo ver vliegen van hieruit.
    Geniet nog van de laatste 53 dagen!
    Liefs Rini


  • 08 November 2010 - 17:53

    Tante Ans :

    ik weet niet meer wat ik hier van denken moet
    je lijkt wel de zoon van onassis zo leef je haha
    kun je het allemaal nog wel onthouden///
    maar het is prachtig en petje af je punten zijn nog steeds goed
    kun jij nog wel wennen als je in nederland bent
    brian veel liefs ,geniet maar fijn maar.......je weet blijf met beiden benen op de grond kus

  • 08 November 2010 - 18:26

    Ien:

    Hoi Brian,

    Tjonge, jonge, wat ben jij toch een bofkont!
    Op die manier wordt het studeren in het buitenland wel heel erg aantrekkelijk!
    Neem al die prachtige herinneringen maar met je mee, want deze levenservaringen zijn op school niet te leren.
    Geniet er nog maar even van.
    groetjes van ien

  • 17 November 2010 - 10:52

    Tante Yvonne:

    DIE BRIAN TOCH.....xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Montréal

Brian

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 30599

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2010 - 31 December 2010

Brian in Montréal!

Landen bezocht: