De eerste paar dagen in Montreal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Brian Broeders - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in Montreal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Brian Broeders - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in Montreal!

Door: Brian

Blijf op de hoogte en volg Brian

23 Augustus 2010 | Canada, Montréal

Na een paar maanden aftellen en de nodige voorbereidingen is mijn exchange gisteren eindelijk begonnen. Om 5 uur ’s ochtends ging de wekker en heb ik voor de laatste keer mijn koffers (ja koffers, want 23 kg voor 4,5 halve maand ging echt niet lukken met momenteel 27 graden in Montreal en over 4 maanden rond de -10 graden) gecheckt en heb ik me klaar gemaakt voor de reis naar Brussel om vanaf daar vervolgens naar Montreal te vliegen. Op het vliegveld verliep alles goed en voordat we het wisten zaten we in het vliegtuig. Ik ben samen met Mark gevlogen. Een jongen die ook studeert in Tilburg en in dezelfde periode studeert aan HEC Montreal. De vlucht verliep netjes op tijd, alleen mijn tv scherm werkte niet. Dus helaas geen Kick-ass, Shrek en Iron Man voor mij. Ik heb proberen te slapen, maar dat is helaas niet gelukt. Toen we aankwamen was het half 7 in Nederland en dus pas half 1 in Canada. Vanaf dat moment realiseerde we ons dat het een lange dag zou gaan worden. Nadat we onze koffers weer veilig in bezit hadden gekregen, zijn we verder naar de douane en immigratiedienst gegaan. Een van de strengste van de wereld, maar gelukkig kregen wij alleen maar een paar vragen wat we kwamen doen en aan welke universiteit we gaan studeren. Ik ben nu officieel een Canadian voor 135 dagen. Bij de exit werden we meteen opgevangen door Hechange. De organisatie die alle dingen regelt voor exchange studenten. De organisatie was heel aardig en we kwamen er al snel achter dat Engels meer dan genoeg is. Gelukkig geen verplichte pogingen om Frans te praten. Een organisatielid heeft ons met 2 andere Zweedse exchange studenten vervolgens naar het hotel gebracht. Het hotel ziet er prima uit en ligt downtowm. Helaas kregen we ’s avond pas weer beschikking over onze koffers. We hebben die middag snel even onze kamer gecheckt en de belangrijke spullen gedropt om vervolgens met een groepje de stad te gaan verkennen. De eerste indruk: “Whoow wat een wereldstad. De foto’s die later zullen verschijnen gaan hier meer over vertellen. In de stad hebben we meteen een fastfoodketen bezocht, omdat we uitgehongerd worden. Ik heb zelf mijn broodje subway samengesteld, no salad, a lot of meat please and hell yeah toasted! Toen we terug kwamen van de korte city tour zijn we nog even op de kamer gaan chillen. Gelukkig waren mijn koffers er redelijk snel en heb ik mezelf kunnen opfrissen doormiddel van een lekkere douche. ’s Avonds zijn we gaan uit eten in een Italiaans restaurant. Ik bestelde een lasagna classica en ik schrok toen ik de hoeveelheid zag. Dit was meer dan de hele ovenschaal die mijn moeder altijd maakt. Nog eventjes een gênant moment bij het afrekenen: de rekening was 21.40$, ik betaalde netjes 22$ en zei dat zo goed was. Het antwoord van de serveerster: I don’t know which country you are from, but the tip in Canada is usually 15%. Dit is iedereen dus gewoon verplicht om te betalen, zelfs in de bars. Met onze buikjes goed gevuld zijn we naar een terras gegaan dat zich bevond bovenop het dak van een hotel met een schitterend uitzicht. Helaas was iedereen uitgeput van de lange dag, waardoor we rond 10 uur zijn we terug naar ons eigen hotel gegaan. Toen we arriveerde stond er tot onze verbazing een vreemd koffer op onze kamer. Een paar minuten later ging de deur open en kwam een Argentijns meisje de kamer op. Helaas, Mark en ik hadden toch geen bed voor onszelf en moesten samen in een bed slapen dat niet eens de grote van een twijfelaar had. Maar heb had slechter gekund, een andere Nederlandse jongen Lucas moest slapen naast een onbekende Chinees.


De eerste dag, die 24 uur duurde, zat erop. De eerste nacht in Canada was echter geen succes. Vanwege de jetlag werd ik om 4 uur wakker. Gelukkig stonden er voor deze dag niet veel dingen ingeroosterd. Ik ben met wat jongens beetje de stad gaan verkennen. The mainshopping street bezocht, wat winkels gecheckt en de campus van McGill bezocht (andere universiteit in Montreal). Toen we terug kwamen nog wat gezwommen en gebruik gemaakt van de sauna in het hotel. ’s Avonds zijn we gaan uit eten met alle exchangers die tot nu toe gearriveerd zijn in Montreal en daarna naar een groot terras gegaan, waar we de hele avond gebleven zijn. Vrijdag moesten we uit het hotel vertrekken om richting de universiteit te gaan om alle administratieve dingen te regelen. ’s Middags na een lekkere barbecue kreeg ik dan eindelijk mijn sleutels van mijn woning. Het is een groot huis onderverdeeld in twee appartementen. Ik woon samen met 5 jongens in een appartement, echt allemaal top kerels. België (Wallonië), Italië, Spanje en Frankrijk is present, dus lekker internationaal. In het andere appartement wonen 3 meisjes die ook gaan studeren aan HEC. De locatie van het huis is prima; 5 minuten naar de universiteit en supermarkt en in de omgeving wonen echt heel veel exchange studenten. Die avond zijn we naar een bar gegaan om te relaxen met pooltafels etc, maar al snel werd dit omgebouwd naar een party. Ik moet toegeven dat andere landen ook wel weten wat feesten betekend, maar de Nederlanders hebben de eer hoog gehouden. Vanaf dit moment wist ik wel dat het een mooie tijd gaat worden. Ik heb echt al veel mensen leren kennen vanuit alle windstreken in de wereld; Canada, België, Engeland, Zweden, Denemarken, Singapore, Mexico, Australië, Zwitserland, Duitsland, Argentinië, China, Frankrijk, Italië, België, Chili, Spanje en nog veel meer. Iedereen is hier zo aardig. In Nederland kunnen wij ons echt daar niets bij voorstellen. Bijvoorbeeld als je iemand de weg vraagt, zijn ze een verhaal aan het vertellen van 5 minuten. De mensen hier lopen nog net niet met je mee. Voor zaterdag staat een dagje naar het strand op het programma en de eerste club avond en zondag gaan we naar het park waar elke zondag in de zomer een TamTams plaatsvindt. Een gratis festival, wat te vergelijken is met een kleine versie van Woodstock. Ik hoop dat ik bij de volgende post wat foto’s kan bijvoegen, maar dit gaat moeilijk worden aangezien het programma zo vol is en ik nog niet echt veel tijd heb gehad om foto’s te maken.

Mijn telefoonnummer is hier trouwens 15149996807 (Canadees nummer) of 0031611299896!

Groetjes!

  • 23 Augustus 2010 - 16:33

    Gijs:

    hey Brian! Het klinkt allemaal top. Wist niet dat je er nu al heen ging. Maar als ik de eerste verhalen zo lees, moet ik zeggen dat je een mooie tijd tegemoet gaat. Veel plezier en tot het volgende verhaal dan maar.

    Groet,

    Gijs

  • 23 Augustus 2010 - 16:41

    Brigitte Peters :

    hey brian .

    heb je bericht via hyves gelezen dat je nu een eigen site hebt .
    ben meteen je verslag gaan lezen ,en zal in ieder geval vaker komen spieken wat je zo allemaal meemaakt.

    heel veel succes daar en maak er wat moois van.

    groetjes brigitte ( wafel janssen )

  • 23 Augustus 2010 - 17:05

    Habdi:

    dus in andere woorden der wordt zwaar gechild met 15%procent fooi natuurlijk,have fun in canada!!

  • 23 Augustus 2010 - 19:04

    Hetty:

    Klinkt goed daar! Leuk om te lezen. Have fun & niet alleen maar feesten he ;)!!

    Xx Hetty

  • 23 Augustus 2010 - 19:05

    Kitty:

    Heela Brain,
    Jij krijgt een superrrr mooie onvergetelijke tijd daar. Met veel nieuwe kennis, mensen en indrukken.
    Geniet er maar dubbel en dik van ;) X
    Greetz uit de nachtegaal NUTH


  • 23 Augustus 2010 - 19:26

    Mam:

    Hey Brian, Ik heb net je mail ontvangen. Ga familie en vrienden site doorgeven. Hier hadden we vanmorgen regen.Geniet van je week introductie.Let op de pilsjes, en de fooi. Liefs mam x

  • 23 Augustus 2010 - 20:08

    Tante Babs:

    Hoi Brian leuk deze site
    groetjes van ons Ben en Babs

  • 23 Augustus 2010 - 20:21

    Babs:

    En een geweldige tijd en véél succes.!dikke kus

  • 23 Augustus 2010 - 20:23

    Pap:

    Erg cool,gezellig voor je !!!

    Have FUN.

    Groetjes Pap.

  • 23 Augustus 2010 - 22:17

    Lieke:

    Ik denk aan je, mis je en hou van je! x dikke kus van je liefde in Nederland

  • 23 Augustus 2010 - 22:18

    Lieke:

    (L) (L) (L) (L) (L)

  • 24 Augustus 2010 - 07:04

    Alexandra:

    Hee Brian!
    Wat klinkt dit allemaal tof, zeg! Heel veel plezier daar!!!

    Gr je nichtje Alexandra

  • 24 Augustus 2010 - 07:26

    Frank & Monique:

    Zo te lezen is studeren toch een zwaar vak.
    Geniet ervan and have fun.

    Greets Frank & Monique

    PS je Mam maakt toch wel de lekkerste Lasagna !!!

  • 24 Augustus 2010 - 08:28

    Carolijn:

    Hey Brain,

    Klinkt super allemaal! Geniet ervan, ik blijf de verhalen goed in de gaten houden!

    Groetjes Carolijn

  • 24 Augustus 2010 - 08:59

    Rini:

    Hoi Brian,
    ondanks de jetlag en een druk "studieschema" lukt het je toch nog een leuk reisverslag te doen. Je hebt in een paar dagen al heel wat meegemaakt en dat beloofd veel "goeds" voor de komende tijd. Ik ben stikjaloers ;-( !
    Het ga je goed en doe al die wereldreizigers van ons de groeten!


  • 24 Augustus 2010 - 09:21

    Boem:

    Hey Brothers,

    Hebben ze daar geen appelmoes bij de Subways?

    Ltrs

  • 24 Augustus 2010 - 09:56

    Marc:

    ey brouwers,

    alles klinkt goed daar!
    maak er een top tijd van!

    Greetz

  • 24 Augustus 2010 - 11:38

    Milou:

    hey brian,

    net je verhaal gelezen, klinkt allemaal erg leuk, geniet van je tijd daar!

    groetjes Milou

  • 24 Augustus 2010 - 14:18

    Lauren:

    Hey Brian,

    Ik zit ben sinds twee weken ook in Montreal! Ik blijf hier tot begin februari. Als je eens behoefte hebt aan Nederlands praten laat maar weten =) lauren.mvdb@yahoo.com

    Groetjes, Lauren

  • 24 Augustus 2010 - 17:03

    Tanta Ans :

    hallo brian
    jij maakt in 24uur meer mee als wij in een jaar
    ik vind het helemaal gaaf en hoop dan ook gauw foto,s te zien
    fijn dat de reis goed verlopen is
    brian laat je niet verleiden door het vrouwelijk schoon ha ha
    geniet van alles want ik denk dat je een super tyd krygt
    gr tante ans en ome henk
    tot schryfs

  • 24 Augustus 2010 - 18:51

    Helga:

    Hoi Brian, wat leuk om op deze manier van je leven in Canada op de hoogte te blijven. Wij genieten momenteel van onze vakantie op Curacao :); heel veel groetjes van de Keulen-Family xxx

  • 24 Augustus 2010 - 19:57

    Yvonne Cor & Amber:

    Hi Brian, wat een verhaal; nu al! Geweldig. Geniet ervan, je hebt 't verdiend! Xx
    Greez uit Culemborg

  • 25 Augustus 2010 - 16:42

    Brian:

    Allemaal hartstikke bedankt voor alle reacties! @ boem helaas geen appelmoes:(

  • 05 September 2010 - 18:07

    Ien:

    Hoi Brian,
    Heel veel plezier en succes tijdens je verblijf in Canada.
    Geniet van deze prachtige kans die je leven zeker zal verrijken!
    Groetjes van Ien

  • 09 September 2010 - 08:02

    Babs En Ben:

    Leuk verslag !!En boeiend Véél succes...en groetjes uit Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Montréal

Brian

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 30607

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2010 - 31 December 2010

Brian in Montréal!

Landen bezocht: