Introductie Hechange - Reisverslag uit Montréal, Canada van Brian Broeders - WaarBenJij.nu Introductie Hechange - Reisverslag uit Montréal, Canada van Brian Broeders - WaarBenJij.nu

Introductie Hechange

Door: Brian

Blijf op de hoogte en volg Brian

25 Augustus 2010 | Canada, Montréal

Voordat ik aan mijn tweede reisverslag begin, wil ik eerst nog even iedereen bedanken voor alle leuke reacties op deze site! Op 21 augustus is het informele gedeelte van mijn introductie officieel begonnen. Na een welkom speech zijn we naar het strand gegaan of beter gezegd een groot meer met een dagstrand. Het eerste gedeelte zijn we met de metro gereisd om vervolgens met de pendelbus verder te gaan. Die vervolgens over het formule 1 circuit (Gilles Villeneuve) reed om ons af te zetten bij het dagstrand. In dit deel van de stad ligt ook het grootste casino van Montreal en La Ronde. Een pretpark wat ook behoort tot Six Flags familie, alleen vele male groter en heftiger. Het is zeker niet de laatste keer dat ik in dit deel van de stad kom. Helaas was het een beetje bewolkt. Na een paar pittige potjes strandvoetbal, waar de Europeanen toch echt superieur waren aan alle andere werelddelen, zijn we een ander spel gaan spelen (PIG) wat lijkt op lullen alleen dan met andere gevolgen als je verliest. Zeker een aanrader. Al met al was het een zeer relaxte dag. Die avond zijn we gaan uit eten in Pacini, waar ik echt een overheerlijke pasta heb gehad (zelfs beter dan de pastas die ik heb gehad in Italië). Vanuit het restaurant zijn we in 1x doorgegaan naar een club die ligt in de bekendste uitgaanswijk van Montreal St laurent. De sfeer is echt uitstekend hier met stappen en het was echt een topavond! Een bijkomend voordeel was dat omdat ik zo laat in bed lag, dat ik eindelijk later dan 8 uur wakker werd en mijn jetlag verwerkt heb. De zondag is de dag van de TamTams in het park, maar helaas wou het weer niet meewerken en zijn we thuis gebleven. We hebben met het huis de keuken eens goed onderhanden genomen, wat wel nodig was en naar de supermarkt geweest om alle gemeenschappelijke spullen te kopen. ’s Avonds zijn we naar Quaincaillerie gegaan. Dit is een restaurant dat 24 uur per dag open is en dat bekend staat om zijn Poutine. Dit is een specialiteit van Canada. Het bestaat uit frieten, kaas en een saus. Ik vond het niet echt speciaal, maar het kan een goede vervanger zijn voor de kebab nadat ik uit ben gegaan. De maandag heb ik gebruikt om uit te slapen en om nog wat dingen te kopen zoals webcam en wereldstekkers in het centrum van Montreal. ’s Avonds stond er niets op het programma, maar door de cultuur verschillen eten we hier pas heel laat. De manieren om spaghetti te koken zijn anders dan in Nederland, maar moet zeggen de smaak is beter. Zelfs zonder appelmoes! De rest van de avond hebben we kaartspelletjes gedaan. Zwikken en later Ride the Bus slaan goed aan hier! De volgende ochtend zijn we met paar jongens het sportcentrum gaan bekijken. Dit sportcentrum is echt zo groot en telt 5 verdiepingen. Vooral de fitnessruimte en zwembad zijn enorm indrukwekkend. Je kunt er werkelijk alles doen. Volgende week zijn de try-outs voor het elite soccer team. Dit team speelt tegen andere universiteiten in Canada zoals jullie wel bekend is. Het team is niet echt voor exchange studenten, maar voor mensen die een full-time program volgen. Toch wil ik daar eens kijkje gaan nemen. Lijkt me leuk om een keer mee gedaan te hebben. Toen we terug kwamen, hebben we ons ingeschreven voor onze eerste trip: 11 september voor 2 dagen naar Quebec City in het noorden van Canada in combinatie met excursie om walvissen te zien. Hier zal ik meer over vertellen en laten zien als ik er ben geweest. De dinsdagmiddag ben ik met 3 huisgenoten naar de Mont Royal gegaan. Een hele grote berg in het midden in het centrum van Montreal met een ‘schitterend’ uitzicht en een mooi park. Het uitzicht over de stad hebben we helaas nog niet kunnen vinden (alleen de verkeerde kant van de berg) en het heeft ons een uur geduurd om het park te bereiken omdat we verdwaald waren op een begrafenisplaats. Toen we vanuit het park terug naar huis wilden hebben we nog eens 3 uur gespendeerd op deze begraafplaats. Die is zo ongelofelijk groot, je ziet niemand en als je iemand ziet, weet die niet de weg naar de uitgang. Je moet het gewoon zelf meemaken om het te geloven. Het klinkt misschien lomp, maar er zijn hier heel veel studenten die dit gepresteerd hebben. Toen we terug kwamen hebben we ons moeten haasten om op tijd bij de universiteit te zijn om te vertrekken naar de gezamenlijke activiteit. Iedere exchange student heeft een mentor (een lokale student) en die heeft gisteren iedereen leren. Mijn mentor komt uit Frankrijk, wonend nu voor 4 jaar in Montreal en heeft zijn exchange in Zweden gedaan. We hebben gegeten in het stadion van Canadians Montreal. De beste en grootste ijshockeyclub van Montreal en een van de beste in de wereld. Rond 10 uur zijn we vertrokken naar Bar Campus, deze bar is iedere dinsdag de stamkroeg voor alle exchange studenten (zoals de lamme goedzak (LG) in Tilburg). Vooral veel classics en goedkoop bier! Nou dit is wat ik afgelopen paar dagen mee gemaakt heb. Om een kleine impressie te geven van hoe het hier uitziet heb ik ook wat foto’s bijgevoegd. Helaas heb ik nog geen kans gehad om foto’s van centrum te maken.

Tot nu toe is echt alles top hier! Begint nu ook wel weer te kriebelen om aan mijn nieuwe courses te beginnen. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes uit Montreal!

• 26 Augustus 2010 - 06:50

Suzan:

Hey Brian ,
    Mooi verslag ,leuk om te lezen,lijkt me een mega mooie ervaring !!! Veel plezier!!! groetjes Suus & Ron

• 26 Augustus 2010 - 09:24

Rini:

Hey Brian,
    Dat wordt nog eens wat met al dat eten! Straks ben je nog een 'alles-eter'.
    Jullie huis ziet er puik uit, daar kun je het wel een paar maanden vol houden, denk ik. Hoe gaat het met de franse taal? Of kom je met engels ook een heel eind?
    Wat is er zo bijzonder aan die Apple store dat daar een hele rij staat(gratis appels of computers?) Ik heb ook even zitten turen naar die groepsfoto, of jij ertussen zat. Ik vermoed dat jij die met die witte short bent op de achterste rij?
    Hier mis je niks, het is "shit" weer en zoals het er nu uitziet is de zomer voorbij, helaas...
    Brian, veel plezier en veel liefs vanuit Nuth.

• 26 Augustus 2010 - 10:55

Mam:

Hoi Brian, Wat spannend allemaal! Het huis ziet er van de buiten best goed uit.Leuke en mooie foto`s! Dat jij nog iets lekker vond zonder appelmoes....op de soep na. En dat kerkhof, ongelooflijk! En fijn dat je van je jetlag af bent! Veel plezier nog xxx mam

• 26 Augustus 2010 - 12:52

Frans Tascha Kylian:

Hallo Brian,

Vanuit een zonnig Frankrijk (35 graden) willen we je heel veel plezier wensen in Canada. Doe je best en geniet er maar van, dit is een ultieme kans! Het ziet er allemaal geweldig uit en zo te lezen bevalt het je prima.Ik zal mam na de vakantie ff gaan knuffelen, dan voelt ze zich niet meer zo alleen zonder jou.

Dikke knuf en tot gauw Frans, Natascha en Kylian

• 05 September 2010 - 18:01

Ien:

Hoi Brian,
    Leuk om je reisverslag te lezen!Goed dat je foto's er bij doet, dan hebben we een indruk waar je bent.
    Het ziet er allemaal goed uit, en volgens mij heb je het daar goed getroffen!
    Veel plezier daar.
    Groetjes van Ien

• 07 September 2010 - 10:50

Jolanda Houbiers:

hoi brian, ja ik moet me schamen, dat ik nu pas op deze site heb gekeken.allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag,(goed nat feestje gehad?)leuk om je verslag te lezen. drukke boel daar in canada. Corné heeft een avond je plaats ingenomen bij pap en mam en heeft zich goed geamuseerd. Vandaag is hij begonnen aan zijn carriere op St. jan. ben benieuwd als hij thuiskomt met verslag van zijn eerste dag. nem blij dat het je goed bevalt in canada, geniet er maar van en groetjes van ons allemaal.